Mimo sprzeciwu społeczeństwa, koalicja rządowa przeforsowała swój pomysł na edukację i wychowanie dzieci. 14 listopada weszła w życie tzw. “ustawa sześciolatkowa”.
Pod obywatelskim projektem dotyczącym referendum podpisało się ponad milion Polaków. Jednakże głosami koalicji PO i PSL (w głosowaniu zarządzono dyscyplinę) został on odrzucony – zabrakło 6 głosów. Po głosowaniu na sali sejmowej rozlegały się krzyki zebranych na sali rodziców: “Hańba!”, “Wstydźcie się!”
“Posłanie 6-latka do szkoły wcale nie oznacza zabierania mu dzieciństwa” – słyszymy z promocyjnych filmików. Głównym argumentem przekonującym do wcześniejszego posłania dziecka do szkoły jest powtarzana do znudzenia ideologia “osiąganych lepszych wyników”. Ponadto rodzice przekupywani są gadżetami: kącikami do zabawy i odpowiednimi meblami, darmową nauką języka obcego, wachlarzem zajęć pozalekcyjnych, boiskami i placami zabaw.
Autorzy programów całkowicie pomijają, a co za tym idzie – negują, możliwości edukacyjne rodziców i rolę rodziny. Szkoła przedstawiana jest jako jedyne miejsce, w którym dziecko może poznawać świat, uczyć się pisać i czytać, a także być z innymi. Czy rodzice są niezdolni do zapewnienia tego dzieciom w domu?! Jak również do spełnienia innych wymogów z podstawy programowej – nauczenia dzieci porządku, bycia grzecznym i rozróżniania podstawowych gatunków zwierząt?! Więzy rodzinne i ich pozytywny wkład w budowanie społeczeństwa w ogóle nie pojawiają się w ministerialnej argumentacji. Nie ma co również szukać informacji o edukacji religijnej – czy będzie ona dostępna dla najmłodszych?
Ministerstwo Edukacji Narodowej już przedstawiło konkrety realizacji swoich pomysłów. Datą wprowadzenia obowiązku szkolnego dla 6-latków pozostaje 1 września 2014 r. Od tego dnia:
-obowiązek szkolny obejmie wszystkie dzieci 7-letnie (rocznik 2007) oraz dzieci 6-letnie, urodzone w okresie 1 stycznia – 30 czerwca 2008 r.;
-spełnianie obowiązku szkolnego będą mogły rozpocząć również dzieci urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r., jeśli taka będzie wola ich rodziców (wniosek rodziców).
Od 1 września 2015 r. natomiast:
-obowiązek szkolny obejmie dzieci 7-letnie, urodzone w okresie 1 lipca – 31 grudnia 2008 r., które rok wcześniej nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego, oraz wszystkie dzieci z rocznika 2009 (6-latki).
W podstawie programowej znajdujemy jednak zalecenie dla dyrektorów placówek odnośnie organizacji edukacji przedszkolnej, o którym warto pamiętać: Jeśli pojawią się takie pytania lub potrzeby, należy również rodziców poinformować o możliwości edukacji domowej dziecka oraz o miejscach, gdzie możliwe jest uzyskanie specjalistycznego wsparcia przy organizowaniu takiej edukacji.
W tym czasie pogłębiania edukacyjnej degrengolady, obowiązkiem rodziców jest obronić przed nią swoje dzieci. Tym bardziej katolicka edukacja domowa jawi się jako najlepsze narzędzie do realizacji tego celu.